zondag 26 oktober 2014

Vegetarische sushi

Sushi is ècht een van mijn lievelingsgerechten. Ik herinner me nog die goeie oude tijden dat het me niet kon schelen hoe diervriendelijk er met vissen om werd gegaan en dat ik bijna elk weekend aan m'n vader vroeg of hij een bakje sushi voor me wilde kopen voor de lunch. Maar helaas sinds ik vegetariër ben eet ik geen sushi meer :(. Dus heb ik een paar briljante vegetarische varianten allemaal varianten bedacht die zonder vis zijn! Ik heb de lekkerste onthouden en opgeschreven :).




Ingrediënten (voor 3 personen):
Voor de marinade met de sushi rijst
- 250 gram sushi rijst
- 350 ml water
- 5 el rijstazijn
- 1 tl kristalsuiker
- 1 tl zout
- nori bladen

Soort 1 ☞ tonijn sushi
- augurken
- komkommer
- geconfeite gember
- vegetarische tonijnsalade

Soort 2 ☞ asperge/humus sushi
- (zelfgemaakte) houmous 
- wortels
- asperges

Soort 3 ☞ avocado zonder gember sushi
- (zelfgemaakte) houmous
- komkommer
- avocado

Soort 4 ☞ avocado met gember sushi
- (zelfgemaakte) houmous
- komkommer
- avocado
- gember


Bereidingswijze:
Duur: 40 minuten

1: Prepareer de sushi rijst volgens de verpakking: Doe de sushi rijst in het water en bang het aan de kook. Laat gedurende 10 minuten onder de deksel doorkoken. Zet het vuur uit en laat de sushi rijst gedurende 15 minuten staan met de deksel op de pan. Belangrijk: open de deksel niet gedurende deze 15 minuten!

2: Voor de marinade: verwarm de suiker, rijstazijn en zout en roer tot het goed gemengd is. Vermeng het kruidenmengsel goed met de rijst. Als de rijst is afgekoeld, spreid een deel dan uit over 1 nori vel.

3: Tonijn sushi: spreid de tonijnsalade over het midden en leg de augurk, komkommer en gember erop. Rol hem dicht en snijd de rol in plakken naar eigen smaak.

4: Asperge/houmous sushi- spreid de houmous over het midden uit en leg de wortels en de van tevoren gekookte asperges over het midden.

5: Avocado zonder gember sushi- spreid de houmous over het midden uit en leg de stukjes komkommer en avocado erop. Rol hem dicht en snijd hem in plakken naar eigen smaak.

6: Avocado met gember sushi- spreid de houmous over het midden uit en leg de stukjes komkommer, avocado en gember erop. Rol hem dicht en snijd hem in plakken naar eigen smaak.

7: Leg alle sushi op een mooie schaal/bord/plaat om ze leuk te presenteren. Ik heb voor een rond bord gekozen omdat sushi ook rond is vond ik dat wel goed bij elkaar passen :).

8: Serveer ze met speciale sushi-gember, sojasaus en wasabi.

Kooktip 1! Zie voor de zelfgemaakte houmous het bericht van komende zondag (:naam: 'Berto's Houmous'). Hier zet ik het beste recept van houmous van de hele wereld op! Als je wilt dat iedereen je geweldig vind moet je zeker dit recept gebruiken :D.

Kooktip 2!Voor de vegetarische tonijnsalade kun je die gewoon bij de jumbo kopen bij de vleesvervangers. Het smaakt echt precies naar tonijn! Van het merk 'de Vegetarische Slager'.

Geen opmerkingen: