dinsdag 30 juni 2015

Zandkoekjes onderzoek

Ik heb meer dan 100 verschillende recepten voor zandkoekjes uitgeprobeerd! Iedereen zei dat ik doordraaide, maar ik hield vol! Uiteindelijk is dit mijn ultieme, beste, meest lekkere top 3 geworden! Op nummer 1 staat naar mijn mening het beste recept, maar ik zal ook de 2 andere recepten opschrijven die ik het lekkerste vond en zeggen waarom ik vond dat die niet goed genoeg waren om nummer 1 te verdienen. Zoals ik al zei is nummer 1 dus de allerbeste en zet ik de anderen er alleen bij omdat jij iets vettere of neutralere koekjes misschien juist wel lekker vind!



Recept 1:
credits to culy.nl
Ingrediënten:
- 135 gram bloem
- 75 gram poedersuiker
- 125 gram boter
- mespuntje zout
- 2 tl vanillesuiker
- Evt. 1 el cacao als je chocoladesmaak wilt

Bereidingswijze:
Duur: ± 15 minuten
1. Meng alle ingrediënten door elkaar en kneed ze tot een bol deeg. Meng eventueel de cacao erdoor.
2. Verwarm de oven voor op 170℃. Verpak het deeg in plasticfolie en leg het ca. 30 minuten in de koelkast om te rusten.
3. Haal het deeg uit de koelkast en rol het uit tot ongeveer 1 à 2 cm dik. Doe maar lekker dik, dat is bij dit recept het lekkerst ;).
4. Steek naar hartenlust vormpjes uit het deeg en leg ze op een bakplaat om 15 minuten in de oven goud te bruinen.

Dit recept heeft door dik en dun nummer 1 gehaald! Het is de meest zanderige van alle recepten die ik heb geprobeerd en dat is precies wat ik zocht! Ik wilde immers de lekkerste zándkoekjes vinden. Ze hebben ook een lekkere balans tussen zoet en zout met een lichte vanille-achtige ondertoon. Helemaal geen tips, alleen maar tops voor dit recept! Oja, de enige opmerking die ik over dit recept heb is dat hij iets ingewikkelder is om te maken, dus als je hem met kleine kinderen wilt maken zou ik eerder recept 2 of 3 aanraden.

- ingewikkelder om te maken

+ heerlijke consistentie
+ meest 'zanderige'
+ lekkere balans tussen zoet en zout
+ ondertoon van vanille




Bij de volgende 2 recepten is de bereidingswijze erg simpel. Alle ingrediënten mengen tot een stevig deeg, uitrollen en vormpjes uitsteken en vervolgens 10 à 15 minuten in de oven (hangt van de dikte van je koekjes af en of je ze liever aan de zachte (10 minuten) of de harde kant wilt (15 minuten). Ik zou ca. 1 cm aanraden om goed vormpjes uit te kunnen steken).

Recept 2:
credits to Eva
Ingrediënten:
- 150 gram bloem
- 60 gram suiker
- 1 ei
- 60 gram boter
- snufje zout

Dit recept staat op nummer 2 omdat het naar mijn mening een te saaie smaak heeft. Ze waren wel lekker maar er was niks speciaals aan. Bij het eerste recept is het speciaal dat de koekjes erg dik zijn, wat ze heel lekker maakt, en lekker zout en zoet tegelijkertijd. Deze zandkoekjes hebben een beetje een flauwe smaak, wat wel een aanrader is voor kleine kinderen omdat die meestal wat moeilijkere eters zijn. Dit is dus een heel veilig recept. Ik vind het wel vervelend dat je geen kleine steekvormpjes kunt gebruiken (dan zijn ze minder lekker, geen idee hoe dat kan) omdat je dan gehinderd wordt als je helemaal in je element bezig bent in de keuken.

- te saaie smaak en structuur
- kleine vorm is minder lekker

+ mooi glad uiterlijk
+ erg neutrale smaak
+ aanrader om met kleine kids te maken


Recept 3:
credits to Maaike
Ingrediënten:
- 250 gram bloem
- 100 gram suiker
- 1 ei
- 125 gram boter
- 1 pakje vanille-suiker

Dit recept is als laatste geëindigd omdat ze een hele lekkere structuur hebben maar de minst lekkere smaak van mijn top 3. Ik vind zelf de smaak belangrijker dan de structuur dus daarom staat dit recept niet op nummer 1. Qua smaak waren ze ten eerste te vet en ten tweede te zacht. Ik zou dit recept dus het minste aanraden. Zowel om voor jezelf als voor/met kinderen te maken.

- te vet
- te zacht
- standaard smaak

+ lekkere structuur

Geen opmerkingen: