woensdag 27 januari 2016

Havermout ontbijt

Dit is het ontbijt dat ik eigelijk elke dag maak. Het is heel erg lekker (veel lekkerder dan gewoon simpele havermout) en voldoet aan vele diëten. Het is vegan, verpakkingsvrij, suikervrij, zuivelvrij en het voldoet ook nog eens aan de gewaardeerde Ayurveda leer. Ik ben het ook begonnen te maken doordat ik het in een Ayurvedische kookboek heb zien staan. Voor degenen die een beetje van Ayurveda af weten is dit een Vata-harmoniserend recept. Alle ingrediënten zitten er met een 'rede' in die ik bij de ingrediëntenlijst zal uitleggen. Let's go!



Ingrediënten (voor 1 portie):
- 3 eetlepels havermout (is licht verteerbaar en bevat geen tarwe wat tarweallergieën vermijdt)
- scheut havermelk (is lichter dan melk, zie het recept hiervoor bij 'vegan')
- kaneel (verbeterde spijsvertering, breekt afvalstoffen af en werkt verwarmend)
- amandelen
- rozijnen
- maakt niet uit wat voor soort pitten (ik doe meestal lijnzaad)
- honing
- halve bannen of appel in stukjes

Alle ingrediënten zijn bedoelt om de stoelgang te verbeteren en genoeg energie en vitamines binnen te krijgen zodat je weer vooruit kunt tot de lunch!

Bereidingswijze:
Duur: 15 minuten

1. Doe havermout, lijnzaad, kaneel, melk en eventueel je fruit in een pannetje en roer het goed door. Dit laat je ongeveer 10 minuten staan en af en toe erin roeren zodat het niet aanbrandt.

2. Haal het van het vuur. Als het er te droog uit ziet doe je er wat melk bij. Doe er dan de rest van de ingrediënten in. Je kunt er alles in doen wat je lekker lijkt... rozijnen, fruit, nootjes, pitjes, chocola, stroop, kokosolie verzin het maar :-)

Geen opmerkingen: