vrijdag 28 augustus 2015

Havermelk

Eigen melk maken! Zonder verpakking, vegan, niet kant-en-klaar en super handig en lekker! Mijn vader is dit begonnen te maken toen we zonder verpakkingen inkopen gingen doen en eigelijk is het zo'n goed recept dat het nu in onze keuken essentials staat. Ook voor mensen die geen zuivel willen is dit de perfecte oplossing. Je kunt natuurlijk ook amandelmelk of sojamelk gebruiken, maar dat vindt ik zelf minder fijn omdat het regenwoud wordt gekapt voor soja- en amadelplantages. In alle opzichten zou dit dus ook voor jou een echte must in je koelkast moeten zijn.





Ingrediënten (voor 1 liter melk):
- (voor het weken: water + 1 el citroensap)
- 120 gram havermout
- 1 liter water
- snufje zout


Bereidingswijze:
Duur: 1 nacht ± 10 minuten + evt paar minuten uitzeven

1. Voeg de havermout, water en citroensap bij elkaar in een grote kan of kom en laat het 1 nacht in de koelkast weken.

2. Doe de havermout, de liter water en zout in een blender en blend het mengsel tot het helemaal glad is.

3. Optioneel: zeef de melk met een theedoek om het papje van de havermout eruit te halen. Als je dit doet houdt je alleen de melk over (zonder het laagje geblende haver). Ik doe dit zelf niet omdat ik de melk eigelijk alleen voor door de havermout gebruik en haver door de havermout vindt ik no problemo!

Bewaar de melk in de koelkast (blijft ongeveer 4-5 dagen goed)

Geen opmerkingen: