zondag 16 november 2014

Hoe maak je een strikje van marsepein/fondant?

Je hebt een super mooie taart, koekjes of iets anders geweldigs gemaakt maar dan moet je het nog versieren. Je hebt magische tools, fondant, sprinkler en gekleurde spikkels gekocht maar wat nu? Hieronder kun je lezen en zien hoe je een prachtige strik kunt maken van fondant of marsepein. Wil je ook weten hoe je bijvoorbeeld dieren (beren, kuikentjes, rendieren enz), mensen, bloemen of andere decoraties moet maken? Mail me dan:). Vind ik leuk!



Benodigdheden voor een strikje:
- marsepein of fondant
- een deegroller
- bloem of poedersuiker (om te bestuiven)
- scherp mes

 Stap 1:
Kneed een stuk marsepein of fondant (ik gebruik fondant van de jumbo) tot een bol, maakt niet uit hoe groot.

 Stap 2:
Rol je bol uit tot een lap van ongeveer een paar millimeter dik... heel dun dus.

 Stap 3:
Snijd met een scherp mes (dus niet een gewoon mes waarmee je eet, maar een écht keukenmes) een strook van 3 centimeter breed en 15 centimeter lang. Pas op! De afmetingen pas je natuurlijk zelf aan aan de grootte van je eigen strikje. Die van mij wordt ongeveer 5 centimeter.

 Stap 4:
Snijd met je mes de helft van je strook af en vouw hem zoals op de foto hierboven.

Stap 5:
Knijp het midden een beetje samen naar binnen zodat je mooie plooien krijgt aan de zijkanten. Pas het met je vingers nog een beetje aan om het nóg mooier te maken.

Stap 6:
Snijd ook de helft van de overgebleven strook af maar dan in de lengte.

Stap 7:
Leg het dunne strookje om je strikje heen en druk het aan de onderkant een beetje aan zodat het blijft zitten. Tip! Als je veel kleine strikjes wilt maken raad ik je aan om marsepein te gebruiken want dat plakt uit zichzelf veel beter dan fondant. Mijn strikjes vallen de hele tijd uit elkaar :(.

Stap 8:
Plak je strikje met wat gesmolten chocola, glazuur of een druppeltje water op je creatie en voilà.

Geen opmerkingen: